Ai o idee de afacere dar nu ai resursele financiare necesare pentru a incepe pe cont propriu? Vrei sa devii din angajat propriul tau sef dar nu stii de unde sa incepi? Am concentrat pentru tine in acest articol cele mai importante informatii pe care trebuie sa le stii despre Programul Start Up Nation Romania ca sa poti sa aplici cu proiectul tau chiar anul acesta.
Crezi ca pentru a obtine fonduri nerambursabile pentru propria afacere trebuie sa cheltui proprii bani dupa care finantatorul iti va deconta cheltuielile? Crezi ca trebuie sa vii si tu cu contributia proprie sau ca firma trebuie sa aiba minim 3 ani de activitate? Sau poate te gandesti ca trebuie sa aduci o garantie pentru fondurile primite. Nici una dintre aceste conditii nu este valabila in cazul programului Start Up Nation Romania.
Cu toate astea daca vrei ca afacerea ta sa inceapa cu dreptul trebuie sa tii cont de faptul ca aceasta finantare vine din partea statului, ceea ce inseamna ca este posibil ca pe parcursul desfasurarii programului sa aiba loc intarzieri de decontare a facturilor, ceea ce inseamna ca va trebui sa fii pregatit daca nu vrei sa astepti pana cand statul iti va elibera noua transa din finantare. Chiria, utilitatile, salariile si nu numai, vor trebui platite luna de luna, chiar daca transele de bani din finantare vin o data la 4 luni. Tine cont de aceste aspecte atunci cand iti faci cash-flow-ul afacerii ca sa stii cand si pe ce bani te poti baza.
Programul prevede doua modalitati de decontare a cheltuielilor, una prin care aplicantul cheltuie din surse proprii urmand ca dupa aceea sa fie decontate cheltuielile si a doua in care beneficiarul achizitioneza echipamentele de la furnizor, acesta emite factura care este trimisa spre decontare finantatorului care o va plati antreprenorului in termen de 30 de zile.
Acest program a fost creat special pentru a incuraja infiintarea de noi intreprinderi mici si mijlocii, de aceea nu trebuie sa ai o perioada minima de activitate, ci firma trebuie sa fie infiintata dupa 30 ianuarie 2017. Suma maxima care poate fi accesata prin intermediul acestui program este maxim 200.000 RON, aproximativ 44.000 EUR si poate fi folosita atat pentru cheltuielile cu inchirierea si plata utilitatilor spatiului in care iti vei desfasura activitatea, pentru plata personalului sau chiar pentur achizitionarea unei franchize, daca vrei sa iti deschizi o afacere care functioneaza in sistem de franchiza.
Daca te gandesti ca tu nu vei fi unul dintre norocosii care va primi finantarea, ia in considerare ca anul acesta este primul din cei patru ani in care se va desfasura programul si ca sunt puse la dispozitie aproximativ 10.000 de finantari anual. Banii vor fi acordati in maxim trei transe pe parcursul unui an, iar o parte din cheltuieli le vei putea realiza din avansul primit de la finantator. Trebuie sa tii cont de faptul ca intr-un an trebuie sa pui afacerea in miscare astfel incat sa se autosustina in perioada urmatoare si sa isi desfasoare activitatea fara sprijin financiar extern.
Pentru a aplica la acest program de finantare trebuie sa iti faci un plan de afaceri, sa stii foarte bine ce si cum vrei sa faci dupa care trebuie sa completezi formularele solicitate de finantator pana la termenul limita anuntat de acesta. Daca nu ai mai scris pana acum un proiect pentru a aplica la finantare poti sa apelezi la serviciile de consultanta oferite de firme specializate in domeniu. Cheltuielile de consultanta pot fi si ele decontate din finantarea proiectului in limita maxima a 8.000 lei. Insa daca ai experienta in scrierea de proiecte, tu esti persoana cea mai potrivita sa isi completeze cererea de finantare pentru ca tu stii cel mai bine ce vrei sa faci.
Inainte de a incepe sa scrii proiectul trebuie sa verifici daca codul CAEN al afacerii propuse de tine se incadreaza in lista de coduri CAEN acceptate de finantator. Sa schitezi un buget al afacerii si sa verifici daca cheltuielile propuse de tine sunt eligibile. Exista o lista de cheltuieli excluse cum ar fi TVA-ul, bunurile second-hand sau in leasing, materii prime, avizele, autorizatiile sau lucrarile de constructii, amenajarile si renovarile, etc.
Insa lista cheltuielilor eligibile este destul de variata, fondurile primite putand fi folosite pentru a achizitiona echipamente, utilaje, mobilier, programe software, realizarea unei pagini web in limita a 8.000 lei, inclusiv pentru comert online, cursuri de antreprenoriat, consultanta, achizitionarea de francize, brevete, cheltuielile cu promovarea pe internet in limita a 8.000 lei, salarii care nu depasesc venitul mediu brut, chiria si utilitatile pentru spatiul afacerii pentru o perioada de maximum 12 luni.
In momentul in care aplici la acest program trebuie sa fii foarte hotarat, pentru ca daca nu vei respecta ceea ce ai scris in proiect va trebui sa dai banii inapoi. Daca nu ai pastrat locurile de munca nou infiintate minim 2 ani de la data finalizarii finantarii, daca nu ai facut investitia prevazuta in proiect sau nu ai respectat prevederile contractuale va trebui sa rambursezi finantarea primita, plus dobanda si nu cred ca iti doresti acest lucru.
Salariul maxim care poate fi decontat prin intermediul programului este la nivelul unui salariu mediu, adica 3.100 lei brut, ceea ce inseamna un salariu net de 2.170 lei. Insa acest salariu poate fi acoperit prin intermediul finantarii doar in perioada de implementare a proiectului, maxim un an, dupa care antreprenorul este obligat sa pasteze acest loc de munca cu acelasi salariu pentru inca 2 ani de zile, perioada in care va trebui sa plateasca 3.800 lei/luna (salariul angajatului plus taxele la stat).
Conditii minime obligatorii pe care trebuie sa le indeplinesti pentru a putea aplica pentru finantare:
- Firma SRL, SRL-D sau cooperativa trebuie sa fie infiintata dupa 30 ianuarie 2017;
- Sa creezi minim un loc de munca cu norma intreaga pe perioada nedeterminata si sa il mentii minim 2 ani;
- Firma nu trebuie sa aiba datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale.
Criteriile de selectie alte proiectelor castigatoare:
- Domeniul de activitate;
- Numarul de locuri de munca create;
- Statutul celor care sunt angajati, persoane defavorizate sau absolventi dupa anul 2012 sau someri;
- Ponderea cheltuielilor cu echipamentele in valoarea totala a investitiei si caracterul inovativ al investitiei.
Cum iti poti creste sansele de a obtine finantarea?
- Daca propui un proiect care presupune o investitie inovatoare in domeniul productiei sau IT;
- Daca creezi doua sau mai multe locuri de munca cu norma intreaga, pe perioada nedeterminata;
- Daca angajezi persoane care sunt absolvente dupa 2012, someri sau persoane defavorizate;
- Daca vei folosi mai mult de jumatate din finantare pentru a cumpara echipamente tehnologice sau investitia are un caracter inovativ.
Care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmezi pentru a depune un proiect?
Proiectele se vor depune online pe site-ul AIPPIMM in termen de 30 zile calendaristice de la data deschiderii sesiunii de inscriere a proiectelor. Aceasta perioada va fi anuntata public cu cel putin cinci zile inainte de deschiderea perioadei de inscriere a proiectelor. Se estimeaza ca perioada de depunere a proiectelor se va deschide la inceputul lunii iunie a acestui an. La finalul inregistrarii planului de afaceri fiecare aplicant va primi un mesaj de confirmare a inscrierii proiectului si punctajul obtinut.
Dupe incheierea perioadei de depunere a proiectelor urmeaza perioada de evaluare a acestora in care solicitantii pot primi intrebari clarificatoare privind proiectele depuse, iar rezultatele privind aprobarea sau respingerea proiectului se vor primi pana pe data de 27 septembrie 2017. In urma evaluarii proiectelor vor putea fi finantate doar proiectele care au obtinut un scor minim de 50 puncte din 100 posibile.
Pentru implementarea proiectelor solicitantii au la dispozitie un an de zile in care pot efectua toate cheltuielile descrise in proiect.
Ultima etapa a proiectului consta intr-o perioada de trei ani de monitorizare a activitatii beneficiarului, perioada in care firma va trebui sa transmita rapoarte anuale catre oficiul IMM-urilor.
In perioada 31 mai – 12 iunie vor avea loc 6 sesiuni de informare privind programul Start Up Nation Romania, sesiuni de cate trei ore fiecare care vor avea ca tema programul de finantare.
Formulare necesare:
Inainte de a incepe acest demers citeste integral Legea privind aprobara OUG 10 din 27 ianuarie 2017 si toate documentele puse la dispozitie in format electronic de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat pe site-ul ministerului. La sfarsitul modelului de Plan de Afaceri vei regasi si Grila de acordare a punctajelor online in functie de care iti poti calcula punctajul si sansele de reusita inainte de a aplica. Structura planului de afaceri te va ajuta sa stabilesti detalii importante ale proiectului raspunzand cat mai detaliat la intrebarile prezentate in model. Va trebui sa prezinti inclusiv structura concurentei si care este planul tau de marketing pentru promovarea afacerii. Aloca-ti suficient timp pentru a analiza sectiunile planului de afaceri si pentru a-l completa cat mai explicit.
In final trebuie sa evaluezi cu atentie atat avantajele cat si dezavantajele pe care le prezinta acest program pentru tine. Este posibil ca numarul proiectelor inscrise sa fie mai mare decat posibilitatile de finantare, pentru ca lansarea acestui program este asteptata cu nerabdare, dar daca te decizi sa aplici i-ati angajamentul de a duce proiectul pana la capat. Gandeste in detaliu fiecare aspect al afacerii pentru ca va trebui sa faci tot ceea ce ai scris in proiect pentru ca altfel vei pierde tot ce ai investit si va trebui sa dai banii inapoi finantatorului.
Inca mai ai timp sa iti infiintezi firma pentru a aplica pentru una din cele 10.000 de finantari puse la dispozitie. Sa nu crezi ca va fi usor, vor fi multe formulare de completat si multe reguli de respectat, dar daca asta este ceea ce iti doresti, nu rata aceasta oportunitate. Asta poate fi sansa ta de a deveni antreprenor!
Monica Mititelu – Partenerul tau in Planificare Financiara